Business Intelligence, der omsætter data til handling på bedriften

Business Intelligence, der omsætter data til handling på bedriften - SEGES Projektsitet

Projektets formål er at optimere landmandens driftsledelse med afsæt i ny og værdiskabende viden frem-kommet ved brug af Business Intelligence, der sikrer, at bedriftens store datamængder hurtigt og effektivt kan omsættes til handling på bedriften.

Landbrugsbedriftens datamængde vokser hver dag samtidig med, at der er et øget behov for at træffe endnu mere rettidige og kvalificerede beslutninger. Det kræver for det første, at de store datamængder sammenstilles og struktureres hurtigt og enkelt ved brug af Business Intelligence, der kan give ny viden og information, som landmanden kan bruge nu og her i driftsledelsen. For det andet kræver det, at den enkelte landmand, efter eget behov, kan få præsenteret relevante data og resultater i realtid.  

Med udgangspunkt i de store datamængder på landbrugsbedrifterne kortlægges det for forskellige driftstyper og ledelsesprofiler, hvilke styringsbehov og udfordringer der er i forbindelse med den daglige driftsledelse. Endvidere kortlægges eksisterende datakilder og de nye datakilder, der løbende kommer til. Med afsæt i dette udvikles en metode, der via eksisterende data og nye data samt nye datakombinationer – ved brug af Business Intelligence – kan fremskaffe ny og værdiskabende viden for landmændene. Der udvikles endvidere metoder, der kan assistere landmanden i anvendelse af bedriftens data via et digitalt, fleksibelt overblik over status på bedriften i realtid – et såkaldt dashboard. Dette bidrager til at sikre proaktiv styring af bedriftens indsatsområder, f.eks. via digitale interaktive handlingsplaner. Ud over de store datamængder er der også store mængder af faglig viden til rådighed. Som et led i at optimere udnyttelsen af denne viden tilknyttes den til de enkelte indsatsområder i de digitale handlingsplaner.

For at sikre udbredelse og implementering af projektets resultater formidles de løbende til landmænd, rådgi-vere og andre interessenter bl.a. via artikler, sociale medier, videoer, webinarer og indlæg på møder.

Projektet bidrager til en optimeret udnyttelse af bedriftens data ved brug af Business Intelligence, som giver landmanden mulighed for 1) optimering af driftsledelse og den økonomiske styring af virksomheden 2) opti-mering af indsatsfaktorer ved en tæt og aktuel opfølgning på bedriftens indsatser og 3) løbende inspiration igennem året til nye, rettidige indsatser, der har fokus på forbedrede økonomiske resultater.

Anvendt interviewguide (situated interview-form) i forbindelse med behovsafdækning hos landmanden i relation til hvilke produktionstekniske data, som landmanden ønsker skal indgå i landmandens dashboard.
Anvendt interviewguide (traditionelt interview-form) i forbindelse med behovsafdækning hos landmanden i relation til hvilke økonomiske data, som landmanden ønsker skal indgå i landmandens dashboard.
Præsentation af resultater fra behovsafdækning.
Notatet sammenholder udvalgte aktiviteter i arbejdspakke 1 samt referere til andre leverancer i projektet. Det endelige resultat i leverancen skal udmunde i en oversigt over landmandens forventninger til sammenstilling og præsentation af bedriftens data.
Oversigt, der beskriver optimale styringsformer i forhold til optimering af driftsledelse og økonomistyring i henhold til forskellige ledelsestyper med referencer fra tidligere projekter.
Et sammendrag af afholdte interviews af landmænd, hvor der især fokuseres på behovet for visning af fremstillingspris og de tilhørende omkostninger. Dokumentet indeholder sammendrag samt en samtale-model for drøftelse af fremstillingsprisen.
Behovsafdækningen fokuserer på at afdække hvilke styringsbehov landmanden identificere og hvorledes disse kan kobles sammen med sammenstilling af bedriftens data.
Beskrivelse af milepælsplan for udvikling af første version af prototype på landmandens dashboard.
Vejledning i brug af digitale handlingsplaner.
I en workshop er en række rådgivere blevet introduceret til Best Practice for udarbejdelse af handlingsplaner som en del af opbygningen af Landmandens Dashboard.
For at dashboardet bliver et værktøj som giver landmanden det maksimale overblik, er det nødvendigt med adgang til alle vigtige data. En central del af dette, er at give nem adgang til de Digitale Handlingsplaner
Sådan kommer du i gang med Digitale handlingsplaner.
Baggrund og opbygning af dashboardet.
Metode til undersøgelse med formål at samle op på effekten af projektet, samt til løbende at give resultater på status for brug af økonomistyring, handlingsplaner og dashboard hos landmænd og rådgivere.
Survey for deltagende landmænd. Undersøgelsen er lavet med formål at samle op på effekten af projektet, samt til løbende at give resultater på status for brug af økonomistyring, handlingsplaner og dashboard hos landmænd.
Survey for deltagende rådgivere. Undersøgelsen er lavet med formål at samle op på effekten af projektet, samt til løbende at give resultater på status for brug af økonomistyring, handlingsplaner og dashboard hos rådgivere.
En beskrivelse af hvilke digitale præsentationsformer der benyttes af andre virksomheder, samt hvilke forudsætninger og kriterier der skal til, for at anvende digitale præsentationsformer. Derudover et kig på hvilke notifikations former der bliver brugt.
Teknikken bag Landmand.dk
Excel skabelon der er beregnet til indlæsning af Ø90 data og derefter beregning af data til brug for cards i Landmandens Dashboard.
Beskrivelse af fremtillingspris på mælk som element i landmandens dashboard.
Beskrivelse af udlæsning af Ø90 Budget og Budgetopfølgning til excel til brug for cards.
Trin-for-trin vejledning i indlæsning af data ved hjælp af CSV-fil.
Beskrivelse af indhold af prototype af Landmandens Dashboard.
Fire forskellige udkast fra rådgivningsvirksomhederne til hvilke data, informationer og viden som kan fremstilles på landmandens dashboard.
Evaluering af fire forskellige oplæg til fremstillingsmuligheder i landmandens dashboard. Fire rådgivningsvirksomheders overvejelser i forbindelse med fremstillingsmuligheder. Uddybning af præsentationer fra Rådgiverdag, 6/9-17.

© 2021 - SEGES Projektsitet